onsdag 21. januar 2009

Dompap (Pyrrhula pyrrhula)

Denne staselige finkefuglen er med i fem dikt. Børli er ikke snauere enn at han kaller den "min kjæreste fugl i norsk vinterfauna."

Nysnø
[...]
Jeg sitter og ser på
fnuggenes uendelig mjuke fall
skrått over brystet til en dompap
som lyser med sitt lille liv
i bjørka utenfor mitt vindu.
[...]

(Fra 1974 Vindharpe. 1995:271)

Alt som er uten bilde
Et menneske uten gudsfølelse -- nei,
det tror jeg ikke eksisterer.

Om du så bare soper
nysnøen bort fra trammen din en vintermorgen
når dompap fløyter saktmodig inni snaret og
[...]

(Fra 1979 Når kvelden står rød over Hesteknatten. 1995:308)

Det store brorskap
[...]
Hør dompapens frostalle fløyt
i gråningen en vintermorgen. ...
[...]

(Fra 1981 Landskap. 1995:332)

Dompap
Dompap på foringsbrettet!
Et usvikelig sikkert varsel
om meir snø med det første,
men det får ikke hjelpe,
dompapen er min kjæreste fugl
i norsk vinterfauna,
en bevinget hilsen fra sola.
[...]

(Fra 1991 På harmonikk. 1995:361)

Kveld på kjøkkentrammen
Dompap på foringsbrettet,
det varmt røde brystet
mot en bakgrunn av snø.
[...]

(Fra 1991 Siste dikt (utgitt posthumt). 1995:375)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar